Mördarsniglar

HJÄLP !!!...jag tror jag har hittat min första mördarsnigel i landet i dag...de var 4 st...jag vet att det finns på andra sidan vägen så de har nog krupit över och genom skogen till mig ...grrr...vad skulle det vara bra för ?????...

                       

Denna  bild är hämtad från nätet...dom jag hittade var mindre men mycket lika...f**n

Listar här lite tips om hur man bekämpar mördarsnigeln utan att använda snigelgift.

Kaffe mot mördarsnigeln
Forskare har upptäckt att kaffe (drickbar form) kan skydda dina växter mot mördarsniglar. Man sprejar det på växterna och även direkt på sniglarna. Man vet inte riktigt varför kaffet dödar mördarsnigeln, men troligen fungerar koffeinet som ett nervgift för snigeln.
Detta är ett mycket bra sätt att bekämpa mördarsnigeln på. Enda problemet är om det regnar kraftigt så försvinner kaffet snabbt och blandas ut.

Frysa/Koka
På kvällen brukar mördarsniglarna ta sig till en kompost eller lövhög. Där kan man samla in mängder ganska snabbt. Det bästa sättet att avliva sniglarna på är att använda kokande vatten. Tycker man det är lite för jobbigt så kan man lägga mördarsniglarna i en plastpåse och lägga den i frysen.

Klassisk öl fälla
Ett av de vanligaste tipsen man hör är att sätta ut öl fällor. Det fungerar ganska bra och håller nere beståndet.
Gör så här:
Ta någon liten burk och gräv ner den till hälften. Fyll sedan den med öl. Mördarsniglarna dras till ölen och drunknar. På morgonen tömmer man fällan och den är redo igen. Nackdelen med öl fällan är att den kan attrahera sniglar från grannarna till din trädgård.

Undvik mördarsnigelägg
Mördarsnigelns ägg följer ofta med växter och trädgårdsavfall vid transporter. Därför bör man inte ta emot växter från områden där man misstänker att mördarsnigeln finns. Skölj alltid av rotsystemet på köpta växter innan plantering för att minska risken att ägg följer med.

Hanover Snigelstaket
Troligen det bästa sättet att garanterat hålla mördarsnigeln borta. Detta snigelstaket sätter du runt grönsakslandet eller rabatter. Det går att köpa i olika delar för att bygga själv som man vill ha det. Håller i minst 10 år och ser snyggt ut. Läs mer om Hanover Snigelstaket


Kommentarer
Postat av: Maria

Kan man inte ha dem att äta? Escargot med vitlökssmör....det hade de i Frankrike när vi var där....Jag tänker att man kan lätt glömma en påse i frysen med sniglar......

2008-08-18 @ 18:13:32
Postat av: lotta

salt är toppen häll lite på dom ovips så har dom förvandlats till gegga hehe

2008-08-18 @ 21:34:18
Postat av: Maloo

Oh nej...ge mig inga växter mer bara för dom jävlarna vill jag inte ha hit. Hoppas det bara är några på vift men döda dom fort annars är dom massor om några dar.

2008-08-18 @ 22:47:29
URL: http://malooskrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0