Julgott

Älskar att titta på Leilas program när hon bakar och gör godis...här är ett som jag gjort nu...mums va gött det va...

Leilas Cornflakes crisps

Kock: Leila Lindholm TV-program: Leilas jul Datum: 2008/11/24

Cornflakes crisps är ett underbart nougatgodis! Receptet ger cirka 43 bars.

Foto: TV4

Foto: TV4

Ingredienser


100 g ljus mjölkchoklad
  1 block (250 g) nougat
  1 burk (350 g) nutella
  1 l cornflakes
 300 g mörk kvalitetschoklad 70 %

 

Tips

Receptet ger cirka 43 bars.

Gör så här

1. Hacka den ljusa mjölkchokladen och smält den tillsammans med tärnad nougat och nutella i ett vattenbad (i en stor skål över en kastrull med kokande vatten). Ta av skålen från värmen.

2. Vänd försiktigt ner cornflakes i chokladblandningen.

3. Häll ut detta i en liten rektangulär form, 26 x 13 cm klädd med bakplåtspapper. Packa försiktigt ihop smeten så att inga lufthål uppstår.

4. Låt stelna i kylen och skär kakan i 2 x 4 cm breda bars/bitar.

5. Finhacka den mörka chokladen. Smält 1/3 av den i ett vattenbad, tag av skålen från värmen och rör i resten av chokladen tills allt smält. Låt svalna under omrörning till cirka 28 grader.

6. Doppa bitarna i choklad, gärna med hjälp av en gaffel. Låt dem rinna av på ett galler (med bakplåtspapper under).

 

Här är ett till...vet inte hur många satser jag gjorde förra året av denna...underbar god...går att ha ljus choklad oxå


Rocky Road

Kock: Leila Lindholm TV-program: Leilas jul Datum: 2007/04/07

Detta är världens godaste godis. Jag verkligen älskar detta recept och jag lovar att det kommer att bli en ny godisfavorit för er också!

Foto: TV4

Foto: TV4

Ingredienser


12 kakor
600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
  2 påsar dumlekola
  2 nävar mini marshmallows
  3 dl salta jordnötter
  1 dl skalade pistagenötter

Förberedelsetid: 10 min
Färdigt på: 40 min

Gör så här

1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).

2. Blanda samtliga ingredienser.

3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.

4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.



Ja sen efter jul är det soppor som gäller efter detta ...hahahaha...

Kommentarer
Postat av: Maloo

Uh så gutt som di säger i Småland...såna ska jag med göra...och tröstäte på nu när jag inte kan läse te sjuksyrre

2008-12-02 @ 18:19:09
URL: http://malooskrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0