Klokt

Jag läste min syster ysters blogg i går kväll och håller med henne fullständigt i det hon skrev...det är hysteriskt kring jul...så här skrev hon...


Hur kommer det sig att folk blir som tokiga för att det är jul? Det ska vara så mysigt och helst i rött. Folk stressar och jagar julklappar. Racer rally i mataffärer för att få den godaste korven, skinkan, syltan eller vad det nu är. Sliter i kläder och prylar som om det vore de sista sakerna som finns kvar på jorden. Vid jul är det som en enda stor outlet.
"Det ska bli så mysigt i jul och vi ska ha tid för varann" " Vi ska spela spel med barnen" Jag  tror nog att det krävs lite mer än rött om man tror att sin egna relation rättar till sig över jul. Har du inte haft en fungerande relation de andra 362 dagarna så tror jag inte att det räcker med julens tre dagar för att ordna till det.  (Då får man nog rulla sig i julmust och garnera sig själv med knäck på utvalda ställen för att ha en rimlig chans att påbörja en reparation). Och vad det gäller barnen - ta vara på tiden före och efter jul.
Julklappar som bara stiger i summa varje år. Många förstör sin ekonomi över jul. Det finns ju en tid efter jul.

(Ja jag har varit ute i affärer idag och blev påkörd av kundvagn, knuffad m.m . Sett affärer som lockar med julklappstips och senapen jag inte kan vara utan och du har väl inte glömt saffran? Och vad ska mormor få? Handla presentkort för 400 och DU får ett på 500kr).

Nä nu måste jag vila lite......


Ja varför har det blitt så här ???...folk är som galna...vi har sluta att ge julkappar åt varandra vi syskon med syskonbarn för minst 12 år sen ...vi är 20 när vi träffas och det är ju inte meningen att gå i konkurs vid jul utan vi träffas på annandagen och har knytis till julbordet...varje år turas vi om att vara värdinna / värd och bjuda hem...vi hjälps åt med maten...njuter av varandras sällskap och SKRATTAR...

Ja... en annan sak är ju alla som MÅSTE göra allt innan ju ...godis baka städa pynta handla handla...sen när väl julafton kommer är de så slutkörda att de inte kan njuta av julen ??!!...för alla MÅSTEN...är det meningen det ???


Jag måste nog ge mor en guldstjärna för vi har haft lugna fina jular utan stress och hysteri...det är väl därför jag och Mia upplever det jobbigt runt alla hysteriska julmarodörer  och har inga MÅSTEN utan tar det med ro...

                                                                 

Kommentarer
Postat av: Syster julben

Ja, du jag var helt slut den dagen. Ingen firar ju prescis Jesu födelse eller?!

2008-12-18 @ 10:53:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0