Diagnos

Efter ett samtal med min mor så kom hon fram till att jag lider av gallsten....ett släktfenomen bland kvinnorna...ett ljus gick upp för mig och allt föll på plats...jag får gallstens attacker !!!...här har jag hämtat info och gallsten...

Gallsten / Översikt

Reviderad: 2007-10-16

Allmänt

Gallsten är mycket vanligt och är nästan aldrig farligt. Gallstenar är ett slags kristaller som bildas oftare om man är överviktig, har vissa sjukdomar eller ärvda anlag och om man äter mycket fet mat. Ungefär var tredje kvinna och var femte man över 40 år drabbas av sjukdomen. Risken ökar ju äldre man blir.

Gallsten kan också leda till att man får inflammation i gallblåsan, gallgångarna eller bukspottskörteln. Då får man ont i magen som inte går över och ofta även feber. Man behöver då få akut vård på sjukhus.

 

Symtom

Om man har ett gallstensanfall gör det oftast ont i attacker med stunder emellan då det gör mindre ont. Vanliga symtom är att

  • det gör ont på ett skärande eller krampartat sätt under revbenen på höger sida
  • man har ont högt upp i magen vid mellangärdet och smärtan strålar ut mot ryggen och högra axeln
  • det känns ömt över gallblåsan samtidigt som det gör ont
  • man känner sig uppblåst och bubblig i magen samt illamående och kallsvettig.
 

Behandling

Om man har gallstensbesvär blir man ofta hjälpt av smärtstillande och kramplösande läkemedel. Om man ofta har besvär kan man bli opererad och då tas hela gallblåsan med gallstenarna bort.

 

Kommentarer
Postat av: Dr Rohdin

Jag tror faktiskt att DR Gustavsson har ställt rätt diagnos. Jag rekommenderar en utomlandssemester, gärna tv sänt!Efter det lite råplugg. Ha det gött!

2008-10-18 @ 18:50:08
Postat av: carina

Usch! gallsten besvärades jag av när jag fick mitt andra barn, rackarns vad ont jag hade.

Tack nettan för ditt inlägg hos mig..

2008-10-18 @ 20:14:28
URL: http://sinneskatten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0