Glögg

Förra åter fick jag en flaska glögg som paret hade gjort själva, jag hälde upp en mugg som vanligt och värmde på. Jisses den glöggen var det krut i och supergod, kan säga att jag fick en ofrivillig fylla en vanlig vardagskväll .Frågade hur många procent det var i glöggen jag fick för jag blev full, fick till svar efter skratt attacken att det var 13-14 %
Har nu bett om receptet på denna dunder glögg som den faktiskt heter och har gjort den i dag för ska den bli färdig till lucia och jul är det dags nu

Dunder glögg:
5 l svagdricka ( köp en back med 33 cl för det finns inte 1.5 l förrän till jul )
5 skivade råa poatisar
1 paket bakjäst ( inte för "söta degar" )
1 påse hela nejlikor
1 påse hela kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära ca 5 cm
1 kanelstång
500 g russin
2.5 kg socker

* blanda allt i en 10 l hink, täck med plastfolie som du gör små hål i och låt brygden stå rumstempurerat i lung och ro ( rör INTE  i den) minst 6 veckor, gör inget om det blir längre
* tappa upp i rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen
* värm och njut





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0